maandag 15 oktober 2007

Openbare schoolavond Sint Jozefschool 15 october 2007

Gisterenavond hadden we een openbare ouderavond op de Sint Jozefschool te Achterveld.
Jos Koot verwelkomde ons allen en deed een verslag van de agenda. Wij begonnen met
de uitleg van de hectiscche start vanwege de uitloop van de bouw van de school en de vele zieken aan het begin die alle flexibiliteit van de rest van het team op de proef stelden.
Tot nu toe is het nog steeds gelukt en Jos bedankte het hele team en alle vrijwilligers voor hun hulp in deze.
Jos deed vervolgens verslag van een aantal zaken die het team dit jaar ging introduceren als nieuwe manier van lesgeven en de gedachte daarachter. Kenmerkend is dat het klassikale steeds meer wordt losgelaten en dat zij d.m.v dag- en weektaken steeds meer gaan naar
individuele leerwijzen. Zoals uitgelegd zijn er vele vormen van intelligentie en door deze nieuwe vorm van lesgeven proberen zij bij ieder kind deze manier aan te spreken en zo het kind te motiveren en het beste uit het kind naar boven te halen. Natuurlijk blijft de leerkracht controle op de kinderen houden om te kijken of zij de stof wel beheersen maar dan meer als mentor en niet meer als de leerkracht die voor het bord zijn les staat op te lezen.
De leerkracht heeft meer tijd om zich te richten op kerntaken en de kinderen directe feedback te geven waardoor er een hoger rendement gehaald kan worden. Voorbeeld zei Jos; in het weekend nam je een stapel schriften mee om alles na te kijken en daar weas je heel druk mee. Op maandag gaf je de schriften terug en je mocht al blij zijn als er 1 of 2 kinderen in keken om te controleren hoe ze het gedaan hadden. Door er nu directer op te zitten kun je de kinderen beter in de gaten houden en sneller anticiperen op het gemaakte werk. Deze directe feedback spreekt het kind meer aan en geeft dus beter resultaat. De school neemt ongeveer twee jaar de tijd om dit op een goede manier te introduceren in de hele school.
De rekenmethode is bijvoorbeeld geschikt voor deze manier van lesgeven maar de taalmethode had Jos zo zijn twijfels bij en tijdens deze introductieperiode wordt dit allemaal bekeken en
geëvalueerd

Het verslag van de oudercommissie en de kascontrole. Het jaarverslag van de oudercommissie vie het nieuwe digitale schoolbord had zo zijn opstartprobelemen maar rond een uur of negen konden wij daar toch van genieten.

Tussendoor deed Miriam uitleg over éé'n van de speerpunten van dit jaar, LEZEN en wat deze
nieuwe aanpak betekende voor de school en waarom dit zo was. Kinderen van groep 8 hadden daar een powerpoint van gemaakt en deze werd aan ons getoond.

De whizkid van de school, meester Patrick mocht de nieuwe speeltjes van de school laten zien en er een korte introductie mee geven. Jazeker de digitale schoolborden, in de nieuwe opbouw staan twee van deze mooie borden en beneden staat een mobiel bord. Patrick gaf een korte uitleg van de onwijs vele mogelijkheden die dit bord heeft en wat dit betekent voor het onderwijs. Ik denk dat de school hier een goede keuze mee heeft gedaan. Voor wie meer wil weten, Patrick legt je graag na schooltijd uit wat het bord allemaal kan, maar wel graag van te voren een afspraak maken!


Voorschoolse en naschoolse opvang. Bij een onderzoek door de school bleek er voor de voorschoolse opvang slechts door 1 persoon interesse te zijn en dat is dus te weinig en vandaar dat daar niet verder op is ingegaan. Tussenschoolse opvang wordt intern door de overblijfmoeders goed geregeld. Naschoolse opvang was onderzocht en daar was een grote
interesse naar, die verminderde bij de echte inschrijvingen en die vervolgens halveerde toen de contracten ondertekend diende te worden wat resulteerde in een groep van 5 kinderen die
nu gebruik maken van BSO. Nina en Lisette van Humanitas die voor Achterveld de BSO verzorgen waren op deze avond aanwezig en lieten vie een powerpoint zien wat zij allemaal deden tijdens deze opvang en wat hun doelstellingen zijn in deze. Met Humanitas is er een proefperiode afgesproken want het moge iedereen duidelijk zijn dat voor 5 kinderen dit zo niet in stand is te houden omdat dit Humanitas geld kost en dat is niet de bedoeling. Op vrijdag bijvoorbeeld zit er maar 1 kind in de opvang. Jos Koot heeft het idee geopperd van een knipkaart, waar je van tevoren opvang koopt maar waar en wanneer hangt af van het
moment. Humanitas beraadt zich hier nog over en binnenkort doen zij daar een uitspraak over.
Voor iedereen die het wil proberen op 1 en 6 november kun je een proefopvang volgen. Aanmeldingen via Jos Koot.

Daarna volgde de koffiepauze en mocht iedereen naar de groep van zijn/haar keuze gaan om te horen hoe het er in de klas aan toegaat en om een kijkje te nemen in de klas van zijn/haar kind.

Wilt u meer weten, vraag het gewoon aan de docent van uw klas of aan meester Jos, zij zullen het u graag uitleggen.

Geen opmerkingen: